Translate my blog!

donderdag 5 maart 2015

grote gewoontes

Terug in Maleisie viel het me weer op dat de gewoontes van mensen totaal anders zijn dan in bijvoorbeeld NL of Spanje, het bewegen van het lichaam, handen en gebruiken verschillen enorm, en na verloop van tijd ga je ze herkennen,
Zo zie je de moslimmeisjes aan beide zijde van het gezicht hun wijsvingers stoppen onder hun hoofddoek om te voelen of alles nog goed zit en dan daarna wordt er in het midden een soort van puntje getrokken, ze doen het allemaal op dezelfde manier, steeds opnieuw. Ooit zat er een naast me in de bus en ook al keek ik de andere kant op, ik zag haar in de weerspiegeling van het raam.....ik had veel moeite om haar geen tik op de vingers te geven want om de minuut herhaalde ze deze actie! of ze zitten met hun telefoon naar zichzelf te kijken en selfies te nemen....daar kunnen ze uren mee bezig zijn, in openbare ruimtes, geen gevoel van dat doe je niet tussen vreemde mensen, nee ze zijn in een geheel eigen wereldje
De mannelijke chinezen hijsen vaak wijdbeens hun broek op als ze uit de auto stappen en sloffen ook wat wijdbeens verder, de oudere op afgetrapte slippers, de jongere met schoenen aan die meestal een paar maten te groot zijn, en je een Pipo de clown effect krijgt.
De Maleise mannen sloffen meestal met een halve slipper voor zich uit, kunnen nog net het achterste deel belopen, die krabbelen meer aan het kruis of als ze een lap om hebben op kruishoogte! Die vinden het heerlijk om wijdbeens op de brommer te zitten, voeten buitenwaards gekeerd en een 'laat de wind maar lekker waaien' bekkie er boven
Nederlandse mannen, dat viel me op in NL maar ook in Singapore kan je ook herkennen aan de grote vaak cognac kleurige puntschoenen, met een net te lange wijdvallende broek, grote stappen nemen en haar wat dan zo gekamd is dat het net lijkt of het naar achter is gewaaid door de snelheid, staan ze stil dan worden de lokken met grootse gebaren naar achter gegooid, het blijft daar dan wel ergens plakken want als je goed kijkt zie je de plak in het haar. Dit in tegenstelling van de boys met bijna kale zijkanten en iets kunstigs bovenop, kan een hanekam zijn of een opgeföhnde lok, die laten geen winkelruit aan zich voorbij gaan om even te kijken of het nog wel cool zit, of er hangt een hoedje of pet erg deco te wezen, dat je je afvraagd, hoe blijft dat hangen?
De mannen in Spanje waren volgers, naar mijn idee, moeder de vrouw heeft duidelijk de pantalon aan, pa kreeg direct luid en duidelijk een reprimande bij een burger king, toen ze daar met kleinkinderen gingen eten, waarom en wat ze zei verstond ik niet, maar de lichaamstaal sprak boekdelen, hij kromp bijna voor mijn ogen! De jongere hebben nog wat haantjes gedrag als ze samen zijn, maar met vriendin erbij zijn het volgers in wording. De dames zijn het liefst kwetterend bij elkaar met grote gebaren en harde stemmen er vanuit gaande dat de mannen opletten op hun veiligheid en kinderen.
Als je het zo van afstand gade slaat dan kan niets anders concluderen dat mensen kuddedieren zijn die gewoontes overnemen van elkaar. Zo kwam ik ooit in de zomer, alweer heel wat jaren geleden in Oegstgeest in de Kempenaarstraat en was compleet verbaasd dat alle vrouwen er hetzelfde uitzagen, wijde witte rokken, cowboylaarzen er onder en dan iets van shirt met ceintuur er boven, ik moest direct denken aan Volendammer klederdracht
Of Hindelopen.....allemaal hetzelfde!
Het fijne van dit alles is dat het je ook een gevoel van thuis kan geven, en ik moet zeggen, dat ik heb zitten lachen in mijn eentje toen ik in de auto even moest wachten, ik ben weer thuis, het voelde goed om die hijsende Chinees te zien, de slipperschoppende Maleier en de meneer die wijdbeens op de brommer voorbij reed.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten